Alla inlägg den 10 mars 2014

Av juliasteknik - 10 mars 2014 17:22

Hej!
Idag tänkte jag skriva lite om fönstrar och dörrar. Det är så att de behåller inte sina fina färger och utseende för evigheten, men man kan antingen bita ut den eller fixa de själv. Jag läste i en bok från biblioteket och tänkte ge lite tips.
När det gäller dörrar och fönstrar så är det två saker som är avgörande:
- materialkvaliteten
- underhållen
Det är stor skillnad mellan hus som ligger vid kusten och de som ligger lite längre in på land p.g.v luftfuktighet och vind.
Nu ska jag börja med mina tips om nymålning av dörrar, men det är likadant vid målning av fönstrar:
-man ska skruva loss alla skyltar och beslag så att ytan blir ren
-man ska tvätta och skölja
-men en sandpappers bit ska man skrapa bort flagande färg,slipa bort träverk, målade ytor och färgkanter
-man ska använda en trasa fuktad med lacknafta till att torka ytan och grunda bart trä med oljefärg eller bättre med häftgrund
- man ska slipa ( inte så hårt) och måla fläckarna
- låt det tårka
- över hela dörren ska du stricka med två täckande skikt (glöm ej kanterna )
Sedan rekommenderas att det ska användas en särskilt färg till dörrar: "fönsterfärg " eller alkydoljefärg.
Här kommer en bild på en person som målar om sina fönstrar :

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Teknik

Bilder


Ovido - Quiz & Flashcards