Direktlänk till inlägg 25 januari 2014

Källare

Av juliasteknik - 25 januari 2014 12:52

    I källaren måste man vara jättenogrant med fuktigheten för att det är svårare att bygga fuktsäkert under marken än över.

I källaren kan det bli så att det kan:

- lukta jord eller mögel

- att det blir mycker kondens på rören

- du måste mätta radonhalten ( radon = radioaktivt gas som bildas i marken om det finns sten som innehåller radium)

  

   Luktar det jord eller mögel ?

 

   Då måste du hitta orsaken. Materialen som lagras på golvet eller mot väggar kan drabbas av bakterier eller mögel. Ibland kan det bli värre om källaren har renoveras till en vanligt vardagsrum på grund av att det är vanligare med fuktskador i dessa rum och det är svårt att lägga märke till det om man inte river ut ytmaterialet.

 

    Blir det mycket kondens på rören ? 

 

    Rören kan vara en påminnelse om att det är högfuktighet i källaren. Man kan märka kondensen främst på de kalla rören. För att hindra det så finns det specielt rörisolering.

 

   Har du mätat radonhalten ?

 

     Som jag tidigare sagt så är radon en adioaktivt gas som bildas i marken där det finns stenar som innehåller radium. Gasen kan öka risken för lugncancer när man andas in det. Gasen är doftlös och osynligt men det är ändå lätt att uppföra en mätning. Mätningen brukar uppföras för det mesta i eldningsäsongen ,alltså mellan 1 oktober och 30 april. Mätningen uppförs med en enkelt mätutusning som kan beställas från kommunens miljökontur. Annars kan du beställa en från mätlaboratorium. 

 

Angående min projekt "Huset" så ska jag inte ha nån källare och i alla fall inte en riktigt, men det är ändå bra att veta det jag tidigare skrivit. Den här veckan har jag börjat räkna ut hur högt den första våningen ska bli. Den här kommande veckan ska jag börja sätta upp väggreglerna och väggarnas armering.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av juliasteknik - 12 oktober 2014 11:46


Ju då, jag är klar med att bygga. Denna veckan gick jag till tekniken både på måndagen efter mina lektioner och på torsdag på fördjupningen. På torsdag hade jag jättemycket tid att bygga och fundera på hur jag kunnde förbettra min stad. En av de nya ...

Av juliasteknik - 4 oktober 2014 12:49


Det här veckan var det sista teknik lektionen och sista   fysikprovet i Vårboskolan. Jag kommer sakna tekniklektinerna. Denna veckan, på teknik lektionen,  har jag byggt klart min stad och börjat måla, jag ska fråga min lärare om jag får måla klart n...

Av juliasteknik - 29 september 2014 16:58


Slutbetyget för denna kursen närmar sig men stora steg. På den här näst sista lektionen gick allt som planerat och jag byggde en gansk stor del av min stad. Om det var lätt? Ju då, det var rätt så lätt att bygga och därmed  var det roligt.     De...

Av juliasteknik - 20 september 2014 16:53

         Det har ännu en lektion gått och det är bara 2 kvar av denna skolåret av kursen teknik.Truts att det hr bara gåt. 2 lektioner känns det som om jag ändå hunnit med ganska mycket,anledningen vara att lektionerna är ungefär 2 timmar långa. M...

Av juliasteknik - 13 september 2014 13:06

Hej, det var längre sedan jag skrev något här och anledningen kan vara att det var sommarlov. Nu är det skola igen,sommarlovet är över och åk 9 har redan kommit igång ordentligt känns det som. Men du är det 9:an och nu gäller det att satsa på det hög...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Teknik

Bilder


Ovido - Quiz & Flashcards