Alla inlägg under januari 2014

Av juliasteknik - 25 januari 2014 12:52

    I källaren måste man vara jättenogrant med fuktigheten för att det är svårare att bygga fuktsäkert under marken än över.

I källaren kan det bli så att det kan:

- lukta jord eller mögel

- att det blir mycker kondens på rören

- du måste mätta radonhalten ( radon = radioaktivt gas som bildas i marken om det finns sten som innehåller radium)

  

   Luktar det jord eller mögel ?

 

   Då måste du hitta orsaken. Materialen som lagras på golvet eller mot väggar kan drabbas av bakterier eller mögel. Ibland kan det bli värre om källaren har renoveras till en vanligt vardagsrum på grund av att det är vanligare med fuktskador i dessa rum och det är svårt att lägga märke till det om man inte river ut ytmaterialet.

 

    Blir det mycket kondens på rören ? 

 

    Rören kan vara en påminnelse om att det är högfuktighet i källaren. Man kan märka kondensen främst på de kalla rören. För att hindra det så finns det specielt rörisolering.

 

   Har du mätat radonhalten ?

 

     Som jag tidigare sagt så är radon en adioaktivt gas som bildas i marken där det finns stenar som innehåller radium. Gasen kan öka risken för lugncancer när man andas in det. Gasen är doftlös och osynligt men det är ändå lätt att uppföra en mätning. Mätningen brukar uppföras för det mesta i eldningsäsongen ,alltså mellan 1 oktober och 30 april. Mätningen uppförs med en enkelt mätutusning som kan beställas från kommunens miljökontur. Annars kan du beställa en från mätlaboratorium. 

 

Angående min projekt "Huset" så ska jag inte ha nån källare och i alla fall inte en riktigt, men det är ändå bra att veta det jag tidigare skrivit. Den här veckan har jag börjat räkna ut hur högt den första våningen ska bli. Den här kommande veckan ska jag börja sätta upp väggreglerna och väggarnas armering.

Av juliasteknik - 20 januari 2014 15:10

     Efter att jag har skrivit om "Trä som byggmaterial", "Värme i golvet", "Isolering" och efter att jag har lagt ut bilder med mitt hus i ScketchUp tänkte jag visa är hur långt jag kom. Dessutom ska jag också berätta vad jag kommer göra i fortsättningen.

   Så här långt har jag kommit med min hus:

 

    De trianglarna som ni ser i varje hörna har en vinkel på 90grader. De ska sedan stödja väggreglarna som jag kommer att sätta upp nästa gång. Dessutom ska jag försöka börja sätta upp väggens armering. På mitt hus ska jag göra klart första våningen sedan börja bygga upp den andra ovanför den första våningen. 

Av juliasteknik - 11 januari 2014 15:37

   Trä är en material som alltid kommer att påverkas av luftfuktigheten och det behöver vi tänka på. Som byggmaterial av trä använder vi i norden för det mesta furu och gran. De har olika färger i kärnan, granen är ljusare medan furu är lite rödaktig i kärnan. 

      Trävirke

   Trävirke finns i alla olika dimensioner. Den kan vara både tryckimprimerad och obehandlat. Obehadlat virke används för det mesta inomhus och undet tak också. Den obehandlade virke har en fuktighetsgrad på 16 till 18 %. 

    I sin tur delas obehandlat virke i två stora huvudvarianter: 

- anpassad för konstuktioner

- utvändig beklädnad

 Men det finns också mindre varianter: 

- golvbräda 

- listvirke

- hyvlat virk ( panel) 

 

   Om man ska använda obehandlat virke utomhus så ska man tänka på att den ska inte ligga i vatten, men inte heller ha kontakt medmarken. 

   Allt trävirke kan rötna och uttorka, som vidare kan leda till sprickor vid värme och sol. Men trävirke som uttsäts mot sånt kan ytsbehandlas för att motstå rötning och uttorkning. Det  här gäller föt det mesta mindre dimensionera trävirke, medan de större bitarna är bättre rustade på att fixa vind och olika vädersfenomener utan något behandling. Men det behövs också bra kvalitet på trävirke. Trävirke som man får av gran kan man säga att de har en fördel, den spriker inte lika lätt. 

 

( www.interwood.se/produkter/massivtrd/massivtrd-furu.html ) 

 

 

 

 

 

   

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Teknik

Bilder


Ovido - Quiz & Flashcards