Direktlänk till inlägg 17 februari 2014

Tips om målning av väggar

Av juliasteknik - 17 februari 2014 14:18

Den här veckan ska jag bäretta lite fakta om hur det går som bäst att måla och vad man kan använda. Jag tänkte också lägga ut ett litet bild om hur långt jag kom med min projekt. Jag börjar med målningen.

Alla kan väl måla? Eller vad tror ni? Det är så att alla kan måla, men det krävs lite förarbete om man ska likas med det. Man behöver en bra underlag och olika målaverktig som spakel och sandpapper. 

Först behöver man en bra underlag som sakt. För att kunna skaffa en bra underlag och dessutom den målade väggen ska bli fint hade man behövt ta fram täckpappaer, maskeringstejp, fogmassa, spakel, sandpapper och en slipmaskin.

Men kan man också måla på ojämna underlag om man vill ha lite shabby chic eller ett lite ruft uttryck. Men det krävs ändå att de värsta ojämnheterna ska bort: spickhåll måste spacklas bort, hack också. Sprickor mellan panelbrädorna kan däremot vara kvar. De bärettar om husets ålder och ger lite liv till väggarna. Men man ska inte heller överdriva, till exempel ojämna sprickor längst tak och sockellistor ser irriterande ut. De måste först fyllas med akrylmassa.

Man ska ochså vara extra noggrant med listverket runt fönstrar och dörrar. Där blir det bättre om man använder blankare målarfärg. En färg som lättare avslöjar skavanter än matt-färg. 

Alla färger som används är vattenbasserade. Det bli lättare att rengöra målarverktigen. Och om man dräller eller om färgen blir rinnig på väggen så är det änklare att åtgärda innan färgen torkar.

Nu ska jag berätta lite om mtt egen hus-projekt .Den här veckan kar jag klippt ut dörren och limat väggen på plats. Därtill har jag också börjat på en annan vägg: mättat, klipt ut dörrar . Här kommer en till bild på min arbete.

 

Den här veckan har vi sportlov, och jag kan inte arbeta med mitt hus. Men jag tänkte blogga lite på fredag om hur det gick till på programmerings aktivitetet som min lärare anmälde mig till.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av juliasteknik - 12 oktober 2014 11:46


Ju då, jag är klar med att bygga. Denna veckan gick jag till tekniken både på måndagen efter mina lektioner och på torsdag på fördjupningen. På torsdag hade jag jättemycket tid att bygga och fundera på hur jag kunnde förbettra min stad. En av de nya ...

Av juliasteknik - 4 oktober 2014 12:49


Det här veckan var det sista teknik lektionen och sista   fysikprovet i Vårboskolan. Jag kommer sakna tekniklektinerna. Denna veckan, på teknik lektionen,  har jag byggt klart min stad och börjat måla, jag ska fråga min lärare om jag får måla klart n...

Av juliasteknik - 29 september 2014 16:58


Slutbetyget för denna kursen närmar sig men stora steg. På den här näst sista lektionen gick allt som planerat och jag byggde en gansk stor del av min stad. Om det var lätt? Ju då, det var rätt så lätt att bygga och därmed  var det roligt.     De...

Av juliasteknik - 20 september 2014 16:53

         Det har ännu en lektion gått och det är bara 2 kvar av denna skolåret av kursen teknik.Truts att det hr bara gåt. 2 lektioner känns det som om jag ändå hunnit med ganska mycket,anledningen vara att lektionerna är ungefär 2 timmar långa. M...

Av juliasteknik - 13 september 2014 13:06

Hej, det var längre sedan jag skrev något här och anledningen kan vara att det var sommarlov. Nu är det skola igen,sommarlovet är över och åk 9 har redan kommit igång ordentligt känns det som. Men du är det 9:an och nu gäller det att satsa på det hög...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Teknik

Bilder


Ovido - Quiz & Flashcards